Honden Kennelhoest

Kennelhoest heeft tegenwoordig een nieuwe naam gekregen, nl. “Besmettelijke Hondenhoest”. Deze aandoening is een vorm van bronchitis en wordt gekenmerkt door een harde, droge hoest waarbij de hond vaak een kokhalsbeweging maakt. Het lijkt vaak of er iets vast zit in de keel van de hond zoals een stukje bot of een tak.

De belangrijkste oorzaken van kennelhoest zijn Bordetella bronchiseptica, wat een bacterie is en Parainfluenza, welke een virus is. Bordetella is besmettelijk voor andere dieren zoals konijnen, cavia’s, katten en mensen met een verminderde weerstand. Parainfluenza is alleen besmettelijk voor honden.

Kennelhoest is zeer besmettelijk voor andere honden. Het kan tot 2 weken duren vooraleer een besmette hond symptomen krijgt. Meestal zijn de dieren niet algemeen ziek maar hebben ze wel veel last van het hoesten zelf. De diagnose wordt gesteld aan de hand van de symptomen.

Een behandeling is in een groot deel van de gevallen niet nodig. Antibiotica wordt soms gegeven om het herstelproces wat te versnellen, bij dieren met een verminderde weerstand of bij honden die algemeen ziek zijn.

Preventief bestaan er twee soorten vaccinaties: een vaccin in de vorm van neusdruppels (intranasaal) en een injecteerbare vorm. De intranasale vorm heeft de voorkeur omdat hierbij ook antilichamen in de neus zelf worden aangemaakt.

Een vaccinatie tegen kennelhoest is verplicht voor dieren die naar de hondenschool of op pension gaan. Ook honden die met vele andere honden in contact komen, een korte snuit hebben of een verminderde weerstand hebben, worden best tegen kennelhoest gevaccineerd.